• WildCard چیست ؟
  • ارسال شده توسط: عبدالهی تاریخ انتشار: 25 / 04 / 14 موضوع: DirectAdmin , آپاچی , کنترل پنل ها ۱ دیدگاه برای WildCard چیست ؟
    WildCard چیست ؟

    وایلد کارد چیست ؟

    وایلد کارد با اسم های مختلفی مانند Wildcard subdomains یا زیر دامنه های وایلدکارد یا Wildcard DNS و … شناخته شده که همگی یکسان می باشند. یک WildCard DNS Record ، رکوردی می باشد که در DNS Zone ایجاد می گردد و تمامی درخواست هایی که برای نام دامنه های غیر موجود را با دامنه ی اصلی مطابقت می دهد و یا در صورت وجود ساب دامین درخواستی نمایش داده می شود.

    وایلد کارد کاربرد های مختلفی در سطح وب دارد و دو موردی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با آن ها تاحدی آشنا باشید، استفاده جهت سیستم های وبلاگ دهی ، وردپرس های چند بلاگی و سیستم های همکاری در فروش می باشد که نیازمند ارائه تعداد زیادی ساب دامین می باشد. وایلد کارد به شما امکان شبیه سازی ساب دامین های واقعی را می دهد یعنی می توانید تعدادی نامحدود دامنه مشابه ساب دامین داشته باشید بدون اینکه مجبور باشید به صورت دستی ساب دامین ایجاد کنید که البته این کار با استفاده از امکانات برنامه نویسی قابل انجام می باشد مانند سیستم های وبلاگ دهی که هزاران ساب دامین یعنی هزاران بلاگ بر روی یک دامنه ایجاد می شود.

    برای سیستم های وبلاگ دهی مثل Blogfa یا شبکه های اجتماعی مثل Cloob نیاز دارید برای هر کاربر یک ساب دامین ارائه دهید که با این روش بازدید کنندگان یا کاربران با وارد کردن ساب دامین مربوطه در مرورگر بعنوان مثال host5.blogfa.com به همان آدرس و بدون تغییر به blogfa.com/host5 کاربران نمایش داده می شود.

    *.example.com نمونه ای WildCard می باشد که در قسمت Edit dns zone در سی پنل می توانید آن را ایجاد کنید و به صورت نامحدود ساب دامین ارائه دهید. برای فعال کردن وایلد کارد لازم است از طریق Root سرور با IP اختصاصی یا ابزار dns zone editor اقدام نمایید تا کلیه درخواست ها به سرور مورد نظر ارسال شوند. درادامه ی این آموزش مثالی در این زمینه خواهیم داشت.

    همانطور که در مثال فوق مشخص می باشد رکورد وایلدکارد DNS با استفاده از کاراکتر ستاره «*» بعنوان بخش سمت چپ از یک نام دامنه مثل *.host5.ir می باشد.

    نحوه ی تنظیم WildCard DNS بر روی یک دامنه

    *توجه داشته باشید ، همانطور که قبلا هم اشاره شد قبل از هرچیزی برای استفاده از وایلدکارد باید به سرور دسترسی Root داشته باشید و یا دسترسی Edit DNS را داشته باشید.

    روش اول از طریق دسترسی Root به سرور

    در صورتیکه امکان دسترسی به ابزار Zone Editor در هاست شما وجود ندارد باید از بخش پشتیبانی هاست خود بخواهید برایتان رکورد وایلدکارد ایجاد کنند و با توجه به دسترسی های خاصی که دارد توسط شما قابل انجام نمی باشد.

    روش دوم از طریق کنترل پنل هاست

    ابتدا از پنل Direct Admin و در حالت  Admin Levelمی شویم.

    وارد قسمت DNS Administration می شویم روی دامنه مورد نظر کلیک کرده تا وارد صفحه جدید شویم در این صفحه برای فعات کردن wild یک A رکورد را باید اضافه کنیم. در فیلد اول * قرار داده و در فیلد دوم IP را قرار می دهیم.

    wildcard

    سپس وارد قسمت Custom HTTPD Configurations  می شویم .

    wildcard1

    و در صفحه باز شده دامنه مورد نظر را انتخاب می کنیم. مطابق شکل جمله |ServerAlias *.|DOMAIN را در کادر مربوطه درج کرده و سپس تغییرات را ذخیره می کنیم.

    wildcard2

    عبدالهی

    کارشناس ارشد رشته نرم افزار هستم . تخصص اصلی بنده php و فریم ورک Laravel هست . برای کمک به پیشرفت علمی وب در ایران هر کاری میکنم امیدوارم مطالب آموزشی این وبلاگ بتواند به شما بازدید کننده گرامی کمک کند.

    يک ديدگاه

    1. ممنون طرح های زیبایی زدید

    دسته‌ها